http://www.hln.be/hln/cch/det/art_190040.html[/quote]
Een tram die in de richting van het Rogierplein in Brussel reed, is vandaag om 15.08 uur ontspoord.
De tram van lijn 90 raakte in moeilijkheden in de Paleisstraat, niet ver van het Liedtsplein in Schaarbeek.
Niemand raakte gewond, aldus de MIVB.
De ontsporing van de tram zou te wijten zijn aan een probleem met de wissels. Het gaat om een tram van de nieuwe generatie 3001, die iets meer dan een maand geleden in gebruik werd genomen.
Het tramverkeer wordt momenteel omgeleid.
Voor het spitsuur zou de toestand opnieuw normaal moeten zijn, aldus de MIVB.
Tram ontspoord in Schaarbeek
Tram ontspoord in Schaarbeek
In Gent was het vroeger inderdaad zo dat de bestuurder de wisssel bediende door op een aangeduide plaats (een "T" of een omgekeerde "T" afhankelijk van de stuurpost en dus waar de pantograaf zich bevond) op een knop te duwen of door op die plaats extra tractie te geven.
Bij het invoeren van de Hermelijnen werden afstandbedieningen ingevoerd waarbij de bestuurder een klein bakje heeft en dit naar de wissel richt en op een knop duwt.
Echter heel wat wissels zijn ook al uitgerust met een systeem dat connectie maakt met de prodata ("ticketautomaatbesturingssysteem") zodat de wissel weet op welke lijn een tram rijdt en zo dus ook weet in welke richting de tram wil verder rijden. Bij dergelijke wissels moet de bestuurders dus niets meer doen behalve goed in de gaten houden of de wissel juist ligt.
Olivier
Bij het invoeren van de Hermelijnen werden afstandbedieningen ingevoerd waarbij de bestuurder een klein bakje heeft en dit naar de wissel richt en op een knop duwt.
Echter heel wat wissels zijn ook al uitgerust met een systeem dat connectie maakt met de prodata ("ticketautomaatbesturingssysteem") zodat de wissel weet op welke lijn een tram rijdt en zo dus ook weet in welke richting de tram wil verder rijden. Bij dergelijke wissels moet de bestuurders dus niets meer doen behalve goed in de gaten houden of de wissel juist ligt.
Olivier
Op de kustlijn dacht ik dat er ter hoogte van de keerlus van Westende-Bad een bordje stond dat er via de pantograaf een signaal moet gestuurd worden om de wissel te verleggen en de keerlus te kunnen oprijden!
Btw, langs de kustlijn zijn er nog veel handbediende wissels. Automatische wissels of bediend op afstand zijn nu ook niet onmiddellijk nodig, omdat er toch maar één lijn gebruik van maakt. Maar bijvoorbeeld wanneer één van de bruggen over de sluis in Oostende opengedraaid staat, moet de eerstvolgende tram manueel de wissel verleggen zodat deze tram en diegene die volgen over de andere brug kunnen rijden. Wanneer de brug weer dichtgedraaid is, moet de eerstvolgende tram de wissel terug in normale stand zetten. De bestuurder neemt dan een oranje staaf uit zijn stuurpost en stapt uit om de wissel te verleggen.
Btw, langs de kustlijn zijn er nog veel handbediende wissels. Automatische wissels of bediend op afstand zijn nu ook niet onmiddellijk nodig, omdat er toch maar één lijn gebruik van maakt. Maar bijvoorbeeld wanneer één van de bruggen over de sluis in Oostende opengedraaid staat, moet de eerstvolgende tram manueel de wissel verleggen zodat deze tram en diegene die volgen over de andere brug kunnen rijden. Wanneer de brug weer dichtgedraaid is, moet de eerstvolgende tram de wissel terug in normale stand zetten. De bestuurder neemt dan een oranje staaf uit zijn stuurpost en stapt uit om de wissel te verleggen.
In Zeebrugge aan de sluis van het zelfde. Daar moet hij ook uitstappen en de wissel handmatig bedienen.Trainspotterke schreef:Op de kustlijn dacht ik dat er ter hoogte van de keerlus van Westende-Bad een bordje stond dat er via de pantograaf een signaal moet gestuurd worden om de wissel te verleggen en de keerlus te kunnen oprijden!
Btw, langs de kustlijn zijn er nog veel handbediende wissels. Automatische wissels of bediend op afstand zijn nu ook niet onmiddellijk nodig, omdat er toch maar één lijn gebruik van maakt. Maar bijvoorbeeld wanneer één van de bruggen over de sluis in Oostende opengedraaid staat, moet de eerstvolgende tram manueel de wissel verleggen zodat deze tram en diegene die volgen over de andere brug kunnen rijden. Wanneer de brug weer dichtgedraaid is, moet de eerstvolgende tram de wissel terug in normale stand zetten. De bestuurder neemt dan een oranje staaf uit zijn stuurpost en stapt uit om de wissel te verleggen.