Brussel: Roep om bus 47 blijft aanhouden

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Brussel: Roep om bus 47 blijft aanhouden

Bericht door Asterix »

Neder-Over-Heembeek - Minister Pascal Smet (SP.A) laat een glazen bushokje bouwen aan de halte Heembeek, maar aan de huidige dienstregeling van bus 47 raakt hij met geen vinger. Heembeek reageert woedend en zegt dat Smet hen in de kou laat. “We willen onze directe verbinding met het centrum terug.”

‘Voor mij is dit een drama,” vertelt Godelieve Vandendael uit Heembeek. “Om naar het stadscentrum te gaan, moet ik bus 47 tot aan de Van Praetbrug nemen, waar ik moet overstappen op tram 4. Als ik meteen aansluiting heb, dan is de verbinding sneller dan dat ik rechtstreeks met bus 47 zou gaan. Tram 4 rijdt in eigen bedding terwijl bus 47 zich vaak vastrijdt. Helaas gebeurt het zelden dat ik meteen aansluiting heb. Soms moet ik een kwartier wachten. De tijd die ik win met de snelheid van tram 4, verlies ik met het wachten aan Van Praet. Deze halte is bovendien helemaal niet gezellig. De auto’s razen er tegen hoge snelheid voorbij. De uitlaatgassen zijn verschrikkelijk, om van het lawaai nog maar te zwijgen. Het kan er ook zo verschrikkelijk hard waaien en tochten. En er staat amper één schuilhuisje. Ik hou mijn hart vast voor de koude wintermaanden.”

De ultieme droom van de Heembekenaren om de rechtstreekse bus 47 terug te toveren, zal geen werkelijkheid worden. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) houdt voet bij stuk. “Ik benadruk dat we nog altijd één rechtstreekse busverbinding per uur behouden. Die rijdt maar liefst zeven dagen op de zeven en kost ons jaarlijks 515.000 euro. Dat is toch wel een serieuze hap uit het totale budget van het tram- en busplan dat we voor Heembeek extra hebben uitgetrokken. Ik geef wel toe dat de dienstregeling niet optimaal is omdat de bus elk uur op een ander tijdstip vertrekt.”

Ook de overstap aan de Van Praetbrug is allesbehalve prettig, beseft Pascal Smet maar al te goed. “Het is geen optimale situatie. Daarom sporen we nu al de reizigers aan om één halte verder over te stappen, aan de halte Heembeek. Die halte zullen we volledig opnieuw aanleggen. De gewestadministratie en de MIVB vragen nu de nodige vergunningen aan. Het is de bedoeling dat er in 2008 een overdekte ruimte in glas komt.”

Op het kabinet-Smet wordt ook bevestigd dat het glazen complex camerabewaking krijgt. De minister heeft aan de MIVB gevraagd om voor een tussenoplossing te zorgen voor de halte Heembeek. Nog voor het eind van dit jaar komen er wat kleine aanpassingen waardoor het wachten wat aangenamer wordt. Maar het wijkcomité Heembeek Blijft! vindt de oplossing van Smet niet praktisch. “Het probleem stelt zich vooral als we van het stadscentrum met tram 4 naar de halte Heembeek rijden,” vertelt Marie-Louise De Backer. “Als we daar afstappen, dan moeten we de drukke Vuurkruisenlaan over om naar de halte van de 47 te wandelen. Het is een heel drukke baan van enkele rijvakken breed. Het zebrapad wordt nauwelijks verlicht. Het duurt heel lang voor het licht op groen springt, en dan moeten we in sneltempo de straat oversteken. Dat haal ik onmogelijk. Dit is echt een gevaarlijke situatie, zeker voor oudere mensen. Er zijn daar al doden gevallen. We willen gewoon onze bus 47 terug, dat is het enige wat we vragen.” Minister Smet belooft wel dat alle lijnen van het vervoersplan een paar keer geëvalueerd worden.


Matthias Vanheerentals © Brussel Deze Week
Plaats reactie