Steve schreef: ↑20 mei 2023, 23:57
Zo eenvoudig is het lang niet, denk bijvoorbeeld maar aan het aanzuigeffect dat gratis OV bijna onvermijdelijkerwijs heeft en de ermee gepaard gaande noodzaak om extra te investeren in capaciteit (terwijl veel OV in de spits nu al overvol zit). Daarnaast is de overheidsbijdrage aan de NMBS in het bijzonder nu al heel hoog (en de miljardenschuld in die context zeker niet vergeten...), nog meer gaan subsidiëren gaat helemaal in tegen de al jaren bestaande druk om het met minder te doen en de efficiëntie te verhogen. Hier bijvoorbeeld iets meer achtergrond:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/05 ... et-zo-n-g/
Ik denk dat we het vooral moeten combineren. Investeren in OV en dat geld ergens anders halen zoals bij de bedrijfsvoertuigen. De winsten gegenereerd door een lage druk op de gezondheidszorg op lange termijn (minder uitstoot).
Als we de niet-essentiële bedrijfsvoertuigen van de weg halen, dan is de kans reëel dat er genoeg geld vrijkomt om te investeren in het OV.
Je hebt bijvoorbeeld ook een educatieve/pedagogische waarde. De scholen kunnen dan wel (goedkopere) excursies organiseren in het binnenland. De activiteit hoeft niet veel te kosten. De scholen kunnen hier ook besparen. Ouders kunnen hun kind wèl op excursie sturen etc.
Het is niet simpel maar we gooien nu zoveel geld door ramen en deuren dat wel degelijk op een zinvolle wijze geïnvesteerd kan worden. Die miljoenen die vergooid werden aan het Spartacusplan hadden mogelijks zoveel (in)directe opbrengsten verzorgd.
Het geld dat de mensen zouden uitsparen kunnen ze inzetten om andere delen van de economie te stimuleren.
Op lange termijn denk ik dat we veel voordelen kunnen verkrijgen.
1ste klasse zou nog altijd gebruikt worden maar dan aan de prijs die nu het verschil is tussen 1ste klasse en 2de klasse. De prijsvoorstellen zijn dan, gebaseerd op de huidige tarieven, respectievelijk €199, €557 en € 1 989. Een gelijkaardig principe kan gelden voor het Flex Abonnement.
Als we nu nog alle spoorlijnen onder draad kunnen krijgen en eventueel een deelserie van Desiro's ombouwen met batterijen voor het stuk Eeklo - Maldegem en ev. enkele stukken op de lijnen naar Couvin (die elektromagnetische storing bijv?). Eventueel het stukje Oudenaarde - Ronse ten behoeve van 't uitzicht.... Studies wijzen immers uit dat elektrificatie een must is. Batterijtreinen waren ook een optie indien nodig.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.