Pagina 3 van 4

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 13:11
door jan_olieslagers
op die manier heeft men op een subtiele manier de verantwoordelijkheid in de schoenen van de gebruiker geschoven, terwijl bij problemen aan het loket de verantwoordelijkheid bij de NMBS ligt. Breid deze redenering gerust uit naar de banken...
Raak! De verantwoordelijkheid EN het werk.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 13:49
door rvdborgt
rdv schreef: 14 apr 2024, 10:43 [...]NMBS app die niet toelaat een snelle heen- en terug te doen met Passes,
Probeert de NMBS je een bepaalde tijd op je bestemming vast te houden?

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 19:30
door rdv
Blijkbaar. Twee keer snel iets gaan afgeven, en terug willen keren - één keer met een digitale Key Card, een andere keer met een digitale Rail Pass (of hoe die dingen nu mogen heten), en 2x een foutmelding dat er nog een actieve rit was of zo iets.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 19:39
door rdv
jpvdveer schreef: 14 apr 2024, 12:19 Maar het kopen van papieren kaartjes voor buitenlandse reizen / in het buitenland is ook altijd een heel gedoe/uitzoekwerk geweest (alhoewel voor mij persoonlijk wel een van de leuke aspecten van de hobby). Nu stap ik een bus van De Lijn in en betaal contactloos met dezelfde bankkaart (op mijn telefoon via Apple Pay) als waarmee ik ook contactloos de metro in Londen kan betalen. Dat is een revolutie. We zijn er nog (lang) niet, maar dit is wel duidelijk de richting waar het op gaat.
Ik heb twee banken, en beiden bieden Google Pay niet aan en zijn dat niet van plan om dat te doen volgens de klantendiensten.
Navigo (Ile-de-France) werkt zogezegd ook via Google Pay, maar je moet daar nog één of twee lagen boven leggen vooraleer je een kaartje kan activeren. Idem in Washington DC.

Bijkomend probleem met contactloos is als je kinderen ook moeten betalen, er kan (althans bij MIVB) maar één ticket/gebruiker per bankkaart, dus als je met 2 kinderen +6 jaar zonder eigen bankkaart op stap bent, moet je dus 2 bijkomende bankkaarten bij hebben (een kredietkaart kan ook).

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 20:31
door rvdborgt
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:30 Blijkbaar. Twee keer snel iets gaan afgeven, en terug willen keren - één keer met een digitale Key Card, een andere keer met een digitale Rail Pass (of hoe die dingen nu mogen heten), en 2x een foutmelding dat er nog een actieve rit was of zo iets.
Een rit op een Rail Pass blijft de hele dag geldig. Een "actieve rit" heeft geen betekenis in het kader van de voorwaarden. Er is in de voorwaarden ook geen beperking voor het begin van een nieuwe rit.
Ik zou dus een bug melden aan de NMBS en eventuele meerkosten terugvragen.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 14 apr 2024, 21:36
door Steve
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:39
jpvdveer schreef: 14 apr 2024, 12:19 Maar het kopen van papieren kaartjes voor buitenlandse reizen / in het buitenland is ook altijd een heel gedoe/uitzoekwerk geweest (alhoewel voor mij persoonlijk wel een van de leuke aspecten van de hobby). Nu stap ik een bus van De Lijn in en betaal contactloos met dezelfde bankkaart (op mijn telefoon via Apple Pay) als waarmee ik ook contactloos de metro in Londen kan betalen. Dat is een revolutie. We zijn er nog (lang) niet, maar dit is wel duidelijk de richting waar het op gaat.
Ik heb twee banken, en beiden bieden Google Pay niet aan en zijn dat niet van plan om dat te doen volgens de klantendiensten.
Navigo (Ile-de-France) werkt zogezegd ook via Google Pay, maar je moet daar nog één of twee lagen boven leggen vooraleer je een kaartje kan activeren. Idem in Washington DC.

Bijkomend probleem met contactloos is als je kinderen ook moeten betalen, er kan (althans bij MIVB) maar één ticket/gebruiker per bankkaart, dus als je met 2 kinderen +6 jaar zonder eigen bankkaart op stap bent, moet je dus 2 bijkomende bankkaarten bij hebben (een kredietkaart kan ook).
Vrijblijvende tip: meerdere banken bieden een volledig gratis zichtrekening aan en je krijgt er ondersteuning voor Google/Garmin/Apple... Pay er al even gratis bij. Onder meer KBC, Revolut, Hello, N26. Ideaal voor een secundaire rekening voor dat soort gebruik.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 09:44
door maarten
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:30 Blijkbaar. Twee keer snel iets gaan afgeven, en terug willen keren - één keer met een digitale Key Card, een andere keer met een digitale Rail Pass (of hoe die dingen nu mogen heten), en 2x een foutmelding dat er nog een actieve rit was of zo iets.
Met de Railpass, had je een trein in je rittenlijst staan met een verbinding die op die tijd nog bezig was? Want dan kun je geen andere trein er in zetten.
Maar dat is volgens mij puur informatief.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 09:55
door rvdborgt
maarten schreef: 15 apr 2024, 09:44
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:30 Blijkbaar. Twee keer snel iets gaan afgeven, en terug willen keren - één keer met een digitale Key Card, een andere keer met een digitale Rail Pass (of hoe die dingen nu mogen heten), en 2x een foutmelding dat er nog een actieve rit was of zo iets.
Met de Railpass, had je een trein in je rittenlijst staan met een verbinding die op die tijd nog bezig was? Want dan kun je geen andere trein er in zetten.
Maar dat is volgens mij puur informatief.
Workaround is dan de app sluiten en opnieuw openen zodat je geen resultaten in de planner hebt? Of de volgende rit voor later op de dag plannen en pas dan een nieuwe rit boeken?

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 10:50
door jpvdveer
Steve schreef: 14 apr 2024, 21:36 Vrijblijvende tip: meerdere banken bieden een volledig gratis zichtrekening aan en je krijgt er ondersteuning voor Google/Garmin/Apple... Pay er al even gratis bij. Onder meer KBC, Revolut, Hello, N26. Ideaal voor een secundaire rekening voor dat soort gebruik.
Correct. En voor de banken die nog geen Apple Pay / Google Pay aanbieden (het is een kwestie van tijd voor ze het onvermijdelijke zullen accepteren) is er Bonsai. Biedt Apple Pay/Google Pay functionaliteit in combinatie met een domiciliëring van je zichtrekening. Ik gebruik het met zowel Keytrade als Argenta.

https://www.paybonsai.com/

(En om te zien hoe snel het kan gaan - in Nederland zal er dit jaar al meer met de telefoon dan met de bankkaart worden betaald: https://nos.nl/artikel/2515421-betalen- ... -ingehaald.)

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 11:24
door rvdborgt
jpvdveer schreef: 15 apr 2024, 10:50 En voor de banken die nog geen Apple Pay / Google Pay aanbieden (het is een kwestie van tijd voor ze het onvermijdelijke zullen accepteren) is er Bonsai. Biedt Apple Pay/Google Pay functionaliteit in combinatie met een domiciliëring van je zichtrekening. Ik gebruik het met zowel Keytrade als Argenta.

https://www.paybonsai.com/
Dergelijke virtuele kaarten schieten als paddenstoelen uit de grond. Deze ziet er ook wel interessant uit. Geen kosten bij betalingen in vreemde valuta (bij Revolut in het weekend altijd nog 0,5%).

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 11:59
door rdv
Steve schreef: 14 apr 2024, 21:36
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:39
jpvdveer schreef: 14 apr 2024, 12:19 Maar het kopen van papieren kaartjes voor buitenlandse reizen / in het buitenland is ook altijd een heel gedoe/uitzoekwerk geweest (alhoewel voor mij persoonlijk wel een van de leuke aspecten van de hobby). Nu stap ik een bus van De Lijn in en betaal contactloos met dezelfde bankkaart (op mijn telefoon via Apple Pay) als waarmee ik ook contactloos de metro in Londen kan betalen. Dat is een revolutie. We zijn er nog (lang) niet, maar dit is wel duidelijk de richting waar het op gaat.
Ik heb twee banken, en beiden bieden Google Pay niet aan en zijn dat niet van plan om dat te doen volgens de klantendiensten.
Navigo (Ile-de-France) werkt zogezegd ook via Google Pay, maar je moet daar nog één of twee lagen boven leggen vooraleer je een kaartje kan activeren. Idem in Washington DC.

Bijkomend probleem met contactloos is als je kinderen ook moeten betalen, er kan (althans bij MIVB) maar één ticket/gebruiker per bankkaart, dus als je met 2 kinderen +6 jaar zonder eigen bankkaart op stap bent, moet je dus 2 bijkomende bankkaarten bij hebben (een kredietkaart kan ook).
Vrijblijvende tip: meerdere banken bieden een volledig gratis zichtrekening aan en je krijgt er ondersteuning voor Google/Garmin/Apple... Pay er al even gratis bij. Onder meer KBC, Revolut, Hello, N26. Ideaal voor een secundaire rekening voor dat soort gebruik.
Ja, ik heb zo een kaart, maar ook al is het gratis, het komt met werk en onzekerheid etc. De mensen die moeilijk overweg kunnen met apps en internet, gaan ook niet snel een bijkomende bankkaart aanvragen, zeker niet als het via internet gaat.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 12:02
door rdv
maarten schreef: 15 apr 2024, 09:44
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:30 Blijkbaar. Twee keer snel iets gaan afgeven, en terug willen keren - één keer met een digitale Key Card, een andere keer met een digitale Rail Pass (of hoe die dingen nu mogen heten), en 2x een foutmelding dat er nog een actieve rit was of zo iets.
Met de Railpass, had je een trein in je rittenlijst staan met een verbinding die op die tijd nog bezig was? Want dan kun je geen andere trein er in zetten.
Maar dat is volgens mij puur informatief.
Ik kan me de details niet meer herinneren, sorry. Was Gent - Brussel-Zuid, mss was de trein nog in Brussel-Noord op het moment dat ik de terugrit wou activeren.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 13:19
door pmuy
rdv schreef: 15 apr 2024, 11:59
Steve schreef: 14 apr 2024, 21:36
rdv schreef: 14 apr 2024, 19:39

Ik heb twee banken, en beiden bieden Google Pay niet aan en zijn dat niet van plan om dat te doen volgens de klantendiensten.
Navigo (Ile-de-France) werkt zogezegd ook via Google Pay, maar je moet daar nog één of twee lagen boven leggen vooraleer je een kaartje kan activeren. Idem in Washington DC.

Bijkomend probleem met contactloos is als je kinderen ook moeten betalen, er kan (althans bij MIVB) maar één ticket/gebruiker per bankkaart, dus als je met 2 kinderen +6 jaar zonder eigen bankkaart op stap bent, moet je dus 2 bijkomende bankkaarten bij hebben (een kredietkaart kan ook).
Vrijblijvende tip: meerdere banken bieden een volledig gratis zichtrekening aan en je krijgt er ondersteuning voor Google/Garmin/Apple... Pay er al even gratis bij. Onder meer KBC, Revolut, Hello, N26. Ideaal voor een secundaire rekening voor dat soort gebruik.
Ja, ik heb zo een kaart, maar ook al is het gratis, het komt met werk en onzekerheid etc. De mensen die moeilijk overweg kunnen met apps en internet, gaan ook niet snel een bijkomende bankkaart aanvragen, zeker niet als het via internet gaat.
Het is ook gewoon mogelijk om een contactloze betaalkaart, die iedereen toch al heeft, te gebruiken. Ik zie zelf eigenlijk ook niet goed het nut van Apple Pay of Google Pay, ondanks het feit dat ik er prima mee overweg kan. Als het systeem goed geïmplementeerd is (dus niet zoals in Parijs, wel zoals in Nederland), is er verder geen werk aan. Ik merk zelf ook dat ik sneller geneigd ben om het openbaar vervoer te nemen wanneer ik niet eerst een ticket hoef te kopen, zeker als die aankoop behoorlijk omslachtig is. Even spontaan met de TEC reizen is bijvoorbeeld geen optie.

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 13:30
door Steve
pmuy schreef: 15 apr 2024, 13:19 Het is ook gewoon mogelijk om een contactloze betaalkaart, die iedereen toch al heeft, te gebruiken. Ik zie zelf eigenlijk ook niet goed het nut van Apple Pay of Google Pay, ondanks het feit dat ik er prima mee overweg kan. Als het systeem goed geïmplementeerd is (dus niet zoals in Parijs, wel zoals in Nederland), is er verder geen werk aan. Ik merk zelf ook dat ik sneller geneigd ben om het openbaar vervoer te nemen wanneer ik niet eerst een ticket hoef te kopen, zeker als die aankoop behoorlijk omslachtig is. Even spontaan met de TEC reizen is bijvoorbeeld geen optie.
Het nut is uiteraard dat je Google Pay en consorten vlot kunt gebruiken via een smartphone of smartwatch en de fysieke bankkaart dus helemaal achterwege kunt laten. Dat klinkt voor sommigen als een wild idee, maar ik doe al jaren niets anders meer en het voelt als een flink anachronisme als ik plots ergens toch een bankkaart moet bovenhalen (laat staan enkel cash betalen). Voor veel andere zaken is het trouwens al de normaalste zaak ter wereld geworden - wie gebruikt tegenwoordig bijvoorbeeld nog klassieke plastic klantenkaarten als er apps zijn waar je ze alle 10 of 50 rechtstreeks bij de hand hebt?

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Geplaatst: 15 apr 2024, 13:50
door jpvdveer
Helemaal mee eens. Voor mij als belangrijk praktisch voordeel dat de portefeuille ver weg in de rugzak verstopt kan blijven (vroeger in de broekzak met een veel grotere kans op diefstal/verlies). De telefoon is altijd bij de hand en gewoon ideaal om hier ook meteen mee te kunnen betalen. Ook niet meer nodig om pincodes in te typen (en te onthouden) - gezichtsidentificatie of vingerafdruk volstaat (en is veel veiliger).

Zeer aan te raden dus.