Loppem - Koblenz: DEEL I

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Trainspotterke

Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

De voorbije zomer (van 2007) heb ik samen met een maat van mij een fietsreisje gemaakt. Niet zomaar een fietsreisje, maar eentje van Loppem naar ... Koblenz, gelegen aan samenvloeiing van Rijn en Moezel! :wink: Het werd een tripje van 750 km, afgelegd in 9 dagen, waarvan 7 dagen fietsen, één dag rust en één dag terugreis per trein. Onderweg zijn we veel spoorgerelateerde plaatsen gepasseerd, dus vond ik het toch eens tijd worden om er een fotoreportage van te maken. :) Om niet alle foto's in één topic te plaatsen, zal ik af en toe eens een nieuw deel online zetten. :wink:

DEEL I - dag 1.

Dag 1 brengt ons van Loppem (V. 10u40) naar Flobecq (A.19u20), met tussenstop te Waregem (A.13u15/V.14u30), een tochtje van 96 km. De dag begint met een aantal regenbuitjes, maar die maken al snel plaats voor opklaringen. Met een gunstige wind in de rug vertrekken we...
Bijlagen
etappe1.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Start!
Bijlagen
HPIM0168.JPG
HPIM0169.JPG
HPIM0170.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Volgende
Bijlagen
Toch nog eens checken of we goed zitten. :-p Een auto-atlas was overigens het enige dat we meehadden en was ook beperkt tot België en Luxemburg. :-p
Toch nog eens checken of we goed zitten. :-p Een auto-atlas was overigens het enige dat we meehadden en was ook beperkt tot België en Luxemburg. :-p
Binnenrijden van Tielt, met ik op kop natuurlijk (H)
Binnenrijden van Tielt, met ik op kop natuurlijk (H)
De eerste sporen op onze route, het station van Tielt!
De eerste sporen op onze route, het station van Tielt!
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Nee, die fiets maakte geen deel uit van ons materieelpark. :P
Bijlagen
Gedurende 6 km bleven we maar pijlen tegenkomen "Waregem 5 km". :-p Ze hebben ons daar ferm bij ons kloten gehad. :-p
Gedurende 6 km bleven we maar pijlen tegenkomen "Waregem 5 km". :-p Ze hebben ons daar ferm bij ons kloten gehad. :-p
De eerste middagstop op de markt van Waregem...
De eerste middagstop op de markt van Waregem...
...gevolgd door het eerste panoramisch zicht te Anzegem!
...gevolgd door het eerste panoramisch zicht te Anzegem!
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Van al dat fietsen krijgt een mens dorst, dus hoog tijd om een pint te gaan drinken! :-p En dat kan niet beter dan in het stamcafé van een goei klasgenoot van mij, te Ruien!
Bijlagen
HPIM0178.JPG
Op enkele meters van het drie-provinciepunt, te Ruien.
Op enkele meters van het drie-provinciepunt, te Ruien.
Tijd voor de eerste klim, de kluisberg doemt voor ons op...
Tijd voor de eerste klim, de kluisberg doemt voor ons op...
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Ik ben probleemloos bovengeraakt, mijn maat had er iets meer moeite mee. :-p
Bijlagen
HPIM0183.JPG
HPIM0185.JPG
Prachtig uitzicht over de Vlaamse Ardennen...
Prachtig uitzicht over de Vlaamse Ardennen...
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Ronse!
Bijlagen
HPIM0188.JPG
Het eerste stationsgebouw van Brugge, heden te Ronse heropgebouwd, maar wel 180° verkeerd gezet. :-p
Het eerste stationsgebouw van Brugge, heden te Ronse heropgebouwd, maar wel 180° verkeerd gezet. :-p
Een verlaten reizigersstationnetje...
Een verlaten reizigersstationnetje...
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Veel verglore ganie te Ronse...
Bijlagen
HPIM0191.JPG
HPIM0192.JPG
Uitrit kant Gent
Uitrit kant Gent
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Nog een laatste zicht op de stationssite...
Bijlagen
HPIM0194.JPG
Het kerkje van Ellezelles.
Het kerkje van Ellezelles.
De eerste camping is in zicht!
De eerste camping is in zicht!
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Flobecq terminus!... toch voor de eerste dag. :P
Bijlagen
HPIM0200.JPG
Mijn supertent, voorzien van voor- en achterdeur...euh, toegansscherm. :-p
Mijn supertent, voorzien van voor- en achterdeur...euh, toegansscherm. :-p
En nog een goed onweer op ons dak gekregen 's avonds, maar mijn tent is tegen alles bestand (H)
En nog een goed onweer op ons dak gekregen 's avonds, maar mijn tent is tegen alles bestand (H)
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

Ziezo, dag 1 staat er, dag 2 komt er in een nieuw topic aan! :wink:
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Trainspotterke »

De gemiddelde snelheid op dag 1 bedroeg 18,6 km/u, met een topsnelheid van 53,4 km/u! :wink:
Fles

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Fles »

Leuk leuk leuk :) Ik ga dit volgen :!:

Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:
Bert

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door Bert »

Fles schreef: Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:
Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Bericht door etoile du nord »

Bert schreef:
Fles schreef: Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:
Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.
Inderdaad , wafelijzerpolitiek is de juiste term denk ik , maar dan in de verkeerde zin ( als er ergens anders afgeschaft werd , dan volgde hier ook wel wat ...) ; en gelukkig werd in de jaren 1980 de juiste beslissing genomen om het station open te houden ( want men wou de hele lijn 86 tot Ronse afschaffen ) .
We hadden de jaren daarvoor met veel spijt meegemaakt dat lijn 87 (Doornik - Bassilly ) en lijn 83 (Ronse - Kortrijk )volledig opgebroken werd ( één deel van de bedding werd een wandel- en fietspad tot Ellezelles , het andere gedeelte een niet-verhard pad tot Russeignies ) . Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig geschrapt. Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Het grote goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de 'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 19 apr 2008, 04:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie