Loppem - Koblenz: DEEL I
Loppem - Koblenz: DEEL I
De voorbije zomer (van 2007) heb ik samen met een maat van mij een fietsreisje gemaakt. Niet zomaar een fietsreisje, maar eentje van Loppem naar ... Koblenz, gelegen aan samenvloeiing van Rijn en Moezel! Het werd een tripje van 750 km, afgelegd in 9 dagen, waarvan 7 dagen fietsen, één dag rust en één dag terugreis per trein. Onderweg zijn we veel spoorgerelateerde plaatsen gepasseerd, dus vond ik het toch eens tijd worden om er een fotoreportage van te maken. Om niet alle foto's in één topic te plaatsen, zal ik af en toe eens een nieuw deel online zetten.
DEEL I - dag 1.
Dag 1 brengt ons van Loppem (V. 10u40) naar Flobecq (A.19u20), met tussenstop te Waregem (A.13u15/V.14u30), een tochtje van 96 km. De dag begint met een aantal regenbuitjes, maar die maken al snel plaats voor opklaringen. Met een gunstige wind in de rug vertrekken we...
DEEL I - dag 1.
Dag 1 brengt ons van Loppem (V. 10u40) naar Flobecq (A.19u20), met tussenstop te Waregem (A.13u15/V.14u30), een tochtje van 96 km. De dag begint met een aantal regenbuitjes, maar die maken al snel plaats voor opklaringen. Met een gunstige wind in de rug vertrekken we...
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
Van al dat fietsen krijgt een mens dorst, dus hoog tijd om een pint te gaan drinken! :-p En dat kan niet beter dan in het stamcafé van een goei klasgenoot van mij, te Ruien!
- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
Ik ben probleemloos bovengeraakt, mijn maat had er iets meer moeite mee. :-p
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
De gemiddelde snelheid op dag 1 bedroeg 18,6 km/u, met een topsnelheid van 53,4 km/u!
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
Leuk leuk leuk Ik ga dit volgen
Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?
Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.Fles schreef: Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Loppem - Koblenz: DEEL I
Inderdaad , wafelijzerpolitiek is de juiste term denk ik , maar dan in de verkeerde zin ( als er ergens anders afgeschaft werd , dan volgde hier ook wel wat ...) ; en gelukkig werd in de jaren 1980 de juiste beslissing genomen om het station open te houden ( want men wou de hele lijn 86 tot Ronse afschaffen ) .Bert schreef:Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.Fles schreef: Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?
We hadden de jaren daarvoor met veel spijt meegemaakt dat lijn 87 (Doornik - Bassilly ) en lijn 83 (Ronse - Kortrijk )volledig opgebroken werd ( één deel van de bedding werd een wandel- en fietspad tot Ellezelles , het andere gedeelte een niet-verhard pad tot Russeignies ) . Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig geschrapt. Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Het grote goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de 'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 19 apr 2008, 04:28, 2 keer totaal gewijzigd.