Ik zou ze henricot koppelingen noemen ... ze zijn zo goed als identeik als op onze klassieke stellen en 800'ersprahsharp schreef:wow ... nice pics
maareuhm seg, wa voor koppeling steekt daartussen? als zoiets aanzet, of bergop rijdt, moeten de krachten in zo'n koppeling toch enorm zijn
Vakantie foto's uit de USA
In het echt noemt men dit "Janneye" of "knuckle" couples. De koppelingen die op de klassieke tweetjes zitten lijken hier op, maar de Amerikaanse versie is een stuk forser. Deze koppelingen zijn ook al meer dan een eeuw in gebruik.Steven schreef:in de modelbouw noemen ze die zo maar is dat ook zo in schaal 1/1?Bastiaan schreef:Daar noemen ze het "Kadee"-koppelingen.
In de Jaren zeventig wou men in Europa ook een gelijkaardige koppeling invoeren.
Alles over kopppelingen vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coupling_(railway)
Die zullen inderdaad een beetje steviger zijn ... de meeste treinen hadden ongeveer 100 à 120 wagens aanhangen, met dikwijls 2 grote containers erop ... dus zowa 200 à 230 containers + 110 wagens ... welke tonnage zou da eigelijk zijn ? Qua lengte zal da ergens in de buurt van 2200 meter zijn.
filmke van een trein in tehachapi ...
http://users.telenet.be/vtk1/forumfotos/Film.wmv
filmke van een trein in tehachapi ...
http://users.telenet.be/vtk1/forumfotos/Film.wmv
die US-koppeling kan blijkbaar tot 30.000 ton aan (vgl: scharfenberg 1000 ton)
uit het behoorlijk intressante wikipedia-artikel
(correcte wiki-link http://en.wikipedia.org/wiki/Coupling_%28railway%29)
uit het behoorlijk intressante wikipedia-artikel
(correcte wiki-link http://en.wikipedia.org/wiki/Coupling_%28railway%29)
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
In Zuid Afrika hebben sommige locomotieven een bromfiets aan boord...e49memling schreef:Had em zijn eindsein niet vergeten?Bert schreef:Wat een trein
Zet dat hier op de sporen en het is dikke myserie.
Te voet naar achter, en terug
In de VS hing er vroeger altijd een "caboose" aan het einde van de trein, en daar zat meestal ook wel een paar man op. Tegenwoordig is er de FRED