Pagina 5 van 7

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 29 mar 2013, 08:04
door loic1811
zo'n prachtige locs ,dat zijn pas heerlijke machines ! :D

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 29 mar 2013, 11:40
door Rétro
Prachtig zijn ze inderdaad! Enkel wel jammer dat het statische voorwerpen blijven.

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 31 mar 2013, 18:01
door steamdriven
En met de nieuwe besparingen voor de NMBS zal het er niet op beteren. :cry:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 02 apr 2013, 21:28
door Steven
nieuws over het museum

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 03 apr 2013, 00:20
door etoile du nord
T.E.E. MATERIAAL WORDT GERENOVEERD

Op 26 maart l.l. werden de HLE 1503 en een inox T.E.E. rijtuig overgebracht van Haine-St-Pierre naar Monceau
Afbeelding ( Wallorail- Laurent Joseph)

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 04 apr 2013, 05:01
door poxer
Lap,heel mijn toetsenbord is natgekwijld

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 10 apr 2013, 23:23
door poxer
Ben benieuwd naar het museum, vanaf het open gaat zal ik eens bezoekje brengen dat staat vast :D

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 10 apr 2013, 23:26
door poxer
steamdriven schreef:En met de nieuwe besparingen voor de NMBS zal het er niet op beteren. :cry:
30 miljoen euro extra besparingen, triestig eigenlijk, terwijl ons wegennet volloopt en we dringend aan het milieu moeten denken. Keuzes kunnen gemaakt worden en deze keuze is gemaakt geweest door ons verkozenen.

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 00:57
door Retard
Verlaat de 12.004 de wagenwerkplaats van Kinkempois OP EIGEN KRACHT?

Dit stond in Spoorwegjournaal:

Het beëindigen van de restauratie van de 10.018 viel samen met de aankomst (deze keer via het spoor!) van een andere bekende stoomloc van de NMBS, meer bepaald de 12.004. Deze loc zal eveneens uitwendig gerestaureerd worden in de wagenwerkplaats van Kinkempois, om vervolgens in 'TrainWorld' een statische plaats in te nemen, althans volgens de oorspronkelijke plannnen. De huidige baas van CMI (Cockerill Maintenance & Energie) zou immers zijn bijdrage willen leveren om deze loc opnieuw rijvaardig te maken! CMI is trouwens de opvolger van het befaamde bedrijf Cocerill, waar de 12.004 in 1939 gebouwd werd. In dergelijk geval zullen de plannen van het 'TrainWorld' herzien moeten worden, want niemand had er tot hiertoe aan gedacht dat deze loc het toekomsige museum wel eens op eigen kracht zou kunnen verlaten...
12.004 001.jpg

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 02:27
door etoile du nord
Iedereen hoopt deze prachtige machine ooit terug "levend" te mogen bewonderen .... dàn zou pas een echt Belgisch historische en unieke stoomlok rijvaardig zijn
Ik heb ooit gehoord dat er een probleem zou zijn bij de stoomtoevoer : een lek in de Crampton-buis ( de leiding die de stoom van de regulator in de stoomdom naar de oververhitter en cylinders voert )
Als dit inderdaad het enige probleem zou zijn , dan bestaat een kans dat deze reparatie uitgevoerd kan worden
AfbeeldingAfbeelding Voorbeeld van een geopende stoomdom met de monding (bovenzicht )van de Crampton-buis , en rechts een gat in de buis ( bron : http://www.voisin.ch )

Maar het verder onderhoud is een ander paar mouwen ! Dit is de enige overgebleven lok , dus zijn er nergens nog wisselstukken te vinden ( er is geen "pluklok" meer ) En de huidige industrie kan er zelf geen nieuwe meer maken :cry:
Om maar van de kostprijs te zwijgen !
In Groot-Brittannië hebben ze ooit een soort "Trust" opgericht om voldoende geld in te zamelen via sponsoring en giften , om een volledig NIEUWE stoomlok te BOUWEN ( "Tornado" ) ! ! !
Ik vind dat "onze" Atlantic dat ook verdient , maar helaas .... dit is België ! :twisted:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 09:06
door Shrek
etoile du nord schreef: Maar het verder onderhoud is een ander paar mouwen ! Dit is de enige overgebleven lok , dus zijn er nergens nog wisselstukken te vinden ( er is geen "pluklok" meer ) En de huidige industrie kan er zelf geen nieuwe meer maken :cry:
Om maar van de kostprijs te zwijgen !
Als de plannen nog bestaan kan er gerust een nieuwe 12 gebouwd worden hoor...
Ook wisselstukken kunnen perfect aangemaakt worden. Zo gebeurt het trouwens ook voor de andere rijvaardige stomers in België.
Het enige probleem lijkt mij de kostprijs te zijn. Als de 12 onderhouden moet worden zal dat sowieso het einde betekenen van de rijvaardige 29.

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 12:13
door stefanic
hup met de 29 dan, leve de 12 (of de 1, of de 10, of...) eindelijk een ECHTE Belgische loc rijvaardig, en niet die Amerikaans/Canadese import!

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 12:25
door Steven
Als het kan mogen beide naast elkaar blijven bestaan.

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 12:56
door Shrek
Steven schreef:Als het kan mogen beide naast elkaar blijven bestaan.
Mogen ze het onderhoud dan van uwe pré afhouden? :mrgreen:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Geplaatst: 30 apr 2013, 13:04
door Steven
Nee van de uwe :mrgreen:
Och waarom niet gelijk TSP doen en voor elke loc een rekening openen bij de koning boudewijnstichting. Dan kan iedereen naar eigen wens bijdragen tot het behoud van die locs?