Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

Lukas schreef: Ik heb de verdeling ees bekeken en ik vind het best een mooie verdeling.

Lukas
Misschien kan je iets meer specifiëren , we zijn nieuwsgierig ? .........
Afbeelding
J_Vandereycken

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door J_Vandereycken »

Heeft hij met deze tender altijd in het groen gereden?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door trainfreak »

Ik heb op het internet een scan van het magazine gekregen.
Zie bijlage, al hoop ik dat de kwaliteit hoog genoeg is...
Verdeling museummateriaal
Verdeling museummateriaal
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door rvdborgt »

trainfreak schreef:Ik heb op het internet een scan van het magazine gekregen.
Waarvoor dank. Interessant dat het Benelux-treinstel naar Nederland zou gaan. Enig idee naar wie?

Groetjes,
Rian
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Retard »

Om op de foto's van Etoile Du Nord te reageren: op Wallorail stond er dat de 10.018 een revisie krijgt aan zijn exterieur:
La locomotive à vapeur type 10.018 a été transférée par camion de la remise de Louvain vers l'atelier CRR de Kinkempois le 23 octobre 2012. Elle est actuellement en cours de révision extérieur avant d'être exposée dans le futur musée du rail qui va être construit à Schaerbeek.

http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... kinkempois
J_Vandereycken

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door J_Vandereycken »

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door msts.be »

Was de 2913 niet die loc die jaren buiten heeft gestaan in de CW Mechelen ? En die quasi-schrootloc komt dan nu in het bezit van het TSP ? Sorry, maar twee 29'ers (I) bewaren terwijl er geen andere belangrijke reeksen (HLE26 !) tussenzitten is onbegrijpelijk. Als je van die locs houdt, moet je maar desnoods naar Frankrijk voor een BB300, da's hetzelfde.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

HLE2629 is bewaard door het TSP sinds dit jaar
Voor foto's :
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=10492
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Joris »

Hallo,
msts.be schreef:Was de 2913 niet die loc die jaren buiten heeft gestaan in de CW Mechelen ? En die quasi-schrootloc komt dan nu in het bezit van het TSP ? Sorry, maar twee 29'ers (I) bewaren terwijl er geen andere belangrijke reeksen (HLE26 !) tussenzitten is onbegrijpelijk. Als je van die locs houdt, moet je maar desnoods naar Frankrijk voor een BB300, da's hetzelfde.
Je kan de belgische bewaarpolitiek in het algemeen soms raar en/of jammer noemen.
Je weet zowiso dat het TSP van elke reeks een exemplaar wil, en ze die dan in de "livrei 1970" willen.
Groeten.
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

Bij mijn weten werden er inderdaad 2 HLE29 ( ex-type 101)bewaard , 1 door de NMBS als 101012 en 1 blijkbaar door het TSP ( de oude 101013)
Er werd eveneens 1 HLE 28 (ex-type 120) door de NMBS bewaard , de 2801

De enige van deze proefreeksen uit 1949 waarvan geen enkele werd behouden is het type 121 Afbeelding
Afbeelding
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door luigi »

Joris schreef:Hallo,
msts.be schreef:Was de 2913 niet die loc die jaren buiten heeft gestaan in de CW Mechelen ? En die quasi-schrootloc komt dan nu in het bezit van het TSP ? Sorry, maar twee 29'ers (I) bewaren terwijl er geen andere belangrijke reeksen (HLE26 !) tussenzitten is onbegrijpelijk. Als je van die locs houdt, moet je maar desnoods naar Frankrijk voor een BB300, da's hetzelfde.
Je kan de belgische bewaarpolitiek in het algemeen soms raar en/of jammer noemen.
Je weet zowiso dat het TSP van elke reeks een exemplaar wil, en ze die dan in de "livrei 1970" willen.
Groeten.
Een paar kleine opmerkingen.
Het is niet zo dat TSP van elke reeks persé een exemplaar wil, maar als de NMBS-top het niet interessant vindt om locs te bewaren voor het nageslacht (tenzij het prestigieus is : zie trainworld), moet toch iemand het doen. Eens gesloopt is het te laat. Nu is dit voor TSP een heel dure aangelegenheid die we niet kunnen volhouden aan het tempo waarmee de reeksen momenteel worden geschrapt. En het is nog niet afgelopen. Dus vroeg of laat gaan we er eentje of meer moeten overslaan. Het geld groeit bij TSP ook niet aan de bomen.
Wat die livrei 1970 betreft klopt ook niet. We proberen alle modellen in de originele livrei terug te zetten. Tenzij die al bestaat natuurlijk. Dat was het geval voor de 5941. De B-holding had al de 5910 in originele livrei. De expo-livrei bestond ook al. Vandaar die 1970 livrei. De 5183 is een geval apart geweest. Daar wou men een front met enkele en een front met dubbele koplampen. Dan heeft men niet veel keuze qua livreien. De 6077 heeft de originele livrei. Verschillende locs zijn privé-bezit, daar beslist de eigenaar uiteraard welke livrei hij wilt.
De 2913 dan, zal wss de huidige livrei behouden omdat de originele al bestaat.
De 1608 bv zal wss terug gezet worden in de originele lichtblauwe livrei.
Over die laatste 2 is nog niks definitief beslist. Het zijn lange-termijn projecten.
Groetjes
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Joris »

Hallo,
Bedankt voor de interessante uitleg! Blijkbaar ging ik ivm de livrei 1970 wat kort door de bocht. Al hoop ik wel dat het TSP haar kleuren zo veel mogelijk spreidt om een zo geheel mogelijk beeld te geven. Maar goed, zien wat de toekomst brengt.
Groeten.
Afbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Retard »

luigi schreef:
Joris schreef:Hallo,
msts.be schreef:Was de 2913 niet die loc die jaren buiten heeft gestaan in de CW Mechelen ? En die quasi-schrootloc komt dan nu in het bezit van het TSP ? Sorry, maar twee 29'ers (I) bewaren terwijl er geen andere belangrijke reeksen (HLE26 !) tussenzitten is onbegrijpelijk. Als je van die locs houdt, moet je maar desnoods naar Frankrijk voor een BB300, da's hetzelfde.
Je kan de belgische bewaarpolitiek in het algemeen soms raar en/of jammer noemen.
Je weet zowiso dat het TSP van elke reeks een exemplaar wil, en ze die dan in de "livrei 1970" willen.
Groeten.
Een paar kleine opmerkingen.
Het is niet zo dat TSP van elke reeks persé een exemplaar wil, maar als de NMBS-top het niet interessant vindt om locs te bewaren voor het nageslacht (tenzij het prestigieus is : zie trainworld), moet toch iemand het doen. Eens gesloopt is het te laat. Nu is dit voor TSP een heel dure aangelegenheid die we niet kunnen volhouden aan het tempo waarmee de reeksen momenteel worden geschrapt. En het is nog niet afgelopen. Dus vroeg of laat gaan we er eentje of meer moeten overslaan. Het geld groeit bij TSP ook niet aan de bomen.
Wat die livrei 1970 betreft klopt ook niet. We proberen alle modellen in de originele livrei terug te zetten. Tenzij die al bestaat natuurlijk. Dat was het geval voor de 5941. De B-holding had al de 5910 in originele livrei. De expo-livrei bestond ook al. Vandaar die 1970 livrei. De 5183 is een geval apart geweest. Daar wou men een front met enkele en een front met dubbele koplampen. Dan heeft men niet veel keuze qua livreien. De 6077 heeft de originele livrei. Verschillende locs zijn privé-bezit, daar beslist de eigenaar uiteraard welke livrei hij wilt.
De 2913 dan, zal wss de huidige livrei behouden omdat de originele al bestaat.
De 1608 bv zal wss terug gezet worden in de originele lichtblauwe livrei.
Over die laatste 2 is nog niks definitief beslist. Het zijn lange-termijn projecten.
Groetjes
Nu wil ik mij absoluut niet me uw financiën benoemen (al hoewel ik uw sponser en dat nog zal doen), maar zou het niet nuttig zijn om nu financieel wat zwaar uit de hoek te komen, want binnenkort zul je weer niets moeten kopen. Ook en vooral kun je nu zoals met de 2629 nog een uniek exemplaar kopen. Als binnen veertig jaar de reeks 18/19 op pensioen gaat, kan dit nooit een uniek exemplaar meer worden, omwille van het feit dat er in andere landen ook Taurussen bestaan. Ook met dat in andere landen dezelfde types rondrijden als de HLE28/29, Deense Neuzen en Desiro's (om te streven naar zo goedkoop mogelijke wisselstukken) zal je waarschijnlijk nooit meer een uniek exemplaar aan de collectie kunnen toevoegen :(
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Bibke »

Toch effe iets verduidelijken.

Het is niet van de verkoop van de abonnementen en boeken dat men machines kan blijven kopen.
Het zijn vrijwilligers die met hun eigen spaarcentjes de machines aankopen.
Soms worden ze door één persoon aangekocht, soms met meerdere personen (3 à 4).
Die mensen brengen het materieel dan in bij het TSP, dat er dan eigenaar van wordt.
Simpeler gezegd, zij geven hun persoonlijke spaarcentjes aan het TSP dat dan de machines kan aankopen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door jotie »

Ik vermoed dat het een gevoelig thema is, en ik hoef er ook niet per se een antwoord op te krijgen, maar uit pure interesse vraag ik het toch maar: wat is de gemiddelde aanschafprijs van zo'n op rust gestelde loc? Ik mag hopen een fractie van de nieuwprijs? Een paar 10000 euro?
Plaats reactie