Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Retard »

De NMBS begint, jaren na de eerste plannen, met de werken aan een erfgoedmuseum voor treinen. Het project kost ruim 20,5 miljoen euro.

Van onze redacteur
Geert Sels
Brussel
Train World, zo zal het nieuwe NMBS-museum heten, en het komt naast het station van Schaarbeek, dat zelf een renovatie krijgt. De nieuwe hall funcioneert als erfgoedmuseum en kenniscentrum. Het heeft de ambitie om meer te zijn dan een parkeergarage voor oude locomotieven.
De plannnen voor het museum gaan al lang mee, maar zijn om diverse redenen steeds opgeschort. Soms was het wegens tegenvallende jaarcijfers onkies om met een extra project uit te pakken.
Eerder was 2010 geprikt als openingsdatum. Het museum kon dan de viering van 175 jaar spoorwegen in België de nodige luister geven. Uiteindelijk is de viering niet doorgegaan. Na de treinramp van Buizingen vond de NMBS het gepaster om het low prifile te houden.
Striptegeknaar en Schaarbekenaar François Schuiten werd in 2009 al laureaat in een wedstrijd om de scenografie uit te tekenen. Hij bepaalt de inkleding en het verloop van de prestatie. Eerder deed hij al de sceografie voor het Autriquehuis, de eerste woning van Victor Horta, eveneens in schaarbeek. Ook het metrostation Hallopoort is een ontwerp van hem. Het architectenbureau SUM staat in voor de nieuwbouw van de hall. Voor zijn ontwerp gaat hij uit van glas en staalprofielen, om de stijl van industriële bouw op te roepen.

Paradepaadjes
Volgens La Dernière Heure kost het project meer dan 20,5 miljoen euro./ Dat is een stuk meer dan het bedrag van 14 miljoen euro dat een paar jaar geleden circuleerde. De hall voor het nieuwe museum vord geraamd op acht miljoen euro. Ze komt naar het station te liggen en heeft een oppervlakte van achtduizend vierkante meter. Daarin worden de paradepaartjes van het rijdend ergoed geposeerd. De eerste locomotief van de Belgische Spoorwegen en een exemplaar van het Type 12 Atlantique komen er te staan.
De ruimte wil meer zijn dan een depot voor treincuriosa. Ze wil het verhaal vertellen van de geschiedenis, het heden en de toekomst van het spoor. De treintechnologie kent een bijzondere focus.
Voor de aanpassing van het onthaal wordt 330.000 euro uitgetrokken en de uitvoering van de scenariografie wordt geraamt op 5,75 miljoen euro.
Die bestaat uit een glazen voorgevel, waarachter vier ruimtes uitwaaieren. VAnaf een mezzanine heeft men van bovenuit zicht op de sporen, die over de volledige lengte van het gebouw lopen. Om een 'zachte inplanting' in de buurt te verkrijgen, heeft de hall een groendak en een zijgevel van honderd meter bekleed met planten.
Het historische station, in 1994 beschermd als monument, krijgt een renovatiebeurt. Het oudste gedeelte uit 1887 is ondertussen aangepast als Travel Center. Die werken kostten 735.000 euro. Het rechtergedeelte, dat er later bijkwam in Vlaamse neorenaissancestijl, moet nog een renovatie krijgen. Dat zal ongeveer drie miljoen euro kosten. In het station zelf komen een kenniscentrum, een bibliotheek en een cafitaria.
Over twee weken wordt de eerste steen van de nieuwbouwwerf gelgd. De werken zelf beginnen rond half oktober. Tegen mei 2014 hoopt de NMBS zijn Train World te openen.

Uit: De Standaard van donderdag of vrijdag
Laatst gewijzigd door Retard op 03 sep 2012, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaerbeck

Bericht door loic1811 »

ik vermoed dat ze bedoelen de type 12 atlantic in plaats van de type 21 atlantic :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaerbeck

Bericht door Retard »

hle2127 schreef:ik vermoed dat ze bedoelen de type 12 atlantic in plaats van de type 21 atlantic :mrgreen:
Ik heb dat zelf overgetikt, dus mea culpa!
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

Ik zou kunnen zeggen : hoera !?
Bestaat er dan een officieel persbericht , of een persmap , met eventueel afbeeldingen ?
Want dat hebben we wel tegoed , hé , na meer dan 30 jaar wachten
Afbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Retard »

etoile du nord schreef:Ik zou kunnen zeggen : hoera !?
Bestaat er dan een officieel persbericht , of een persmap , met eventueel afbeeldingen ?
Want dat hebben we wel tegoed , hé , na meer dan 30 jaar wachten
Hier zijn er foto's te zien:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... rd=erfgoed
Rétro

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Rétro »

Ik vraag mij toch af of Schaarbeek wel de geknipte plaats is voor zoiets (waar dan wel is natuurlijk ook weer iets anders)? Gaan toeristen echt de moeite doen om naar Schaarbeek af te zakken om dat museum te bezoeken? Precies de far west als je daar uitstapt. Hoeveel sporen zullen er zijn & hoeveel materieel kan er gestald worden? Kan toch niet zeer groot worden, gezien de beperkte ruimte daar. Enfin, het is natuurlijk positief dat er iets komt natuurlijk.
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door davyickx »

Enkele weken terug stootte ik toevallig op een aantal artikels en webpagina's die over Train World (en vormgever François Schuiten) handelden. Een overzichtje:

Op brusselnieuws.be vond ik deze artikels over Train World (kijk zeker ook eens naar de andere links die rechts naast de artikels staan):
- Spoorwegmuseum in station van Schaarbeek
- Bouwvergunning voor treinmuseum Schaarbeek
- Half september eerste steenlegging voor treinmuseum

Ik vond er ook nog 2 over de persvoorstelling van het stripverhaal "Schoonheid" van François Schuiten, met de 12.004, zowel op papier als in werkelijkheid, in de hoofdrol:
- In het spoor van Schuiten
- Persvoorstellling Schoonheid door François Schuiten

Mogelijk nog interessanter is deze pagina (wel in het Engels): Train World, Railroad museum Schaerbeek
Hierop zijn nog wat meer schetsen en interessante links te vinden, waaronder een link naar de website van ontwerpbureau SUM, die het museumgebouw hebben uitgewerkt.

Ik dacht echter ergens nog wat meer tekeningen van het nieuwe gebouw gezien te hebben, maar die site vond ik niet dadelijk terug...
Spoorse groeten,

Davy Ickx
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door groentje »

@Rétro: Je ziet het misschien niet vanuit de trein, maar de buurt van station Schaarbeek is best te pruimen, hoor. Veel herenhuizen, groene lanen, parken... daar. Veel ruimte voor zo'n museum te bouwen is er ook niet, in Brussel, en de ruimte van station Schaarbeek is een beetje onderbenut, nu. En al bij al is het goed te bereiken vanuit pakweg Brussel-Noord (al zou het leuker zijn als er weer meer treinen zouden gaan stoppen...)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Steve »

groentje schreef:@Rétro: Je ziet het misschien niet vanuit de trein, maar de buurt van station Schaarbeek is best te pruimen, hoor. Veel herenhuizen, groene lanen, parken... daar. Veel ruimte voor zo'n museum te bouwen is er ook niet, in Brussel, en de ruimte van station Schaarbeek is een beetje onderbenut, nu. En al bij al is het goed te bereiken vanuit pakweg Brussel-Noord (al zou het leuker zijn als er weer meer treinen zouden gaan stoppen...)
Absoluut, de buurt rond het station van Schaarbeek is geen enkel opzicht te vergelijken met de omgeving van Brussel-Noord, bijvoorbeeld (ligt ook in de gemeente Schaarbeek). Totaal geen "far west" dus. Weet er alles van. :wink:

Als Rétro er echter mee bedoelde dat het er niet zo levendig is uit toeristisch oogpunt, dan heeft hij natuurlijk wel gelijk. Het is een vrij residentiële buurt waar je niet meteen toevallig passerende toeristen zult tegengekomen. Het museum zal het vooral van doelbewuste bezoekers moeten hebben.

(en heel misschien brengt het ook een verbetering van het treinaanbod waar de laatste jaren keer op keer aan geknabbeld wordt...)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door groentje »

En het is spijtig dat zoveel toeristen in het centrum blijven hangen. Schaarbeek (o.a., maar ook St-Gillis of Elsene) heeft heel wat mooie art-nouveaugebouwen, en enkele fijne cafés en restaurants.
Rétro

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Rétro »

Inderdaad, ik heb me mss wat verkeerd uitgedrukt met ' far west' , maar zeer toeristisch is het toch niet in Schaarbeek momenteel. En als je het enkel moet hebben van de treinliefhebber, dan zul je het in België wel vlug gehad hebben denk ik. Omgekeerd kan het museum natuurlijk wat meer leven in de buurt brengen. Afwachten dus.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door tt44ta46 »

Er zullen ook samenwerkingsverbanden zijn met Woluwe, Heizel, etcetera. Plus, ook de retrotreinen van de NMBS-Holding zullen vaak van en naar het museum worden ingezet!
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Jurgen »

Het Franse museum van Mulhouse ligt ook niet op een toeristisch aantrekkelijke plaats hoor. Dat ligt gewoon in industriegebied, daar ga je als toerist ook niet rondwandelen. Toch is dat museum een succes.

Hoe het daar met subsidies en zo zit, dat weet ik dan ook weer niet.

Als men van het spoorwegmuseum een soort van belevenissenwereld maakt zoals het Nederlandse museum in Utrecht, dan denk ik wel dat er genoeg volk zal komen.
Rétro

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Rétro »

Als er evenveel kan gestald worden als in Mulhouse, dan is het zowiso een voltreffer :wink: . Hopelijk blijft het niet enkel bij de typ 12 en krijgen de andere resterende stomers ook nog eindelijk ééns een volwaardige plaats.
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door davyickx »

Er komt beweging in... :)

De eerste steen is blijkbaar al gelegd!
Enkele berichten:

- Persbericht van B-Holding
- Blogbericht Faronet: Eerstesteenlegging van Train World

En ze zoeken ook al/nog werknemers: een adviseur documentatiebeheer en een erfgoedadviseur (allebei masterfuncties).
Solliciteren kan tot 26 oktober.
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Plaats reactie